¡Hola!
En we hebben
er alweer een werkweek opzitten, een week waarin veel gewerkt werd! We boekten
veel vooruitgang en hebben ons nog geen seconde verveeld.
Wat hebben
wij deze week bereikt:
1. Onze gids rond coöperatief leren is af!
Op
dinsdag bleven Zoë en ik op de ISPED slapen, want die gids MOEST af! Volgende
week komt Debby al langs om te werken aan de gids van Annegreet en Gudrun, voor
op de site van EducarEcuador en we moeten ook nog veel andere dingen doen… .
We
werkten dus door tot 21u30 ’s avonds, wat erg lang is als je al van 7uur bezig
bent, maar we raakten klaar!!!
Op
woensdag gaven wij onze gids af aan Ramiro en de hij besliste dat Consvelita,
de bibliothecaresse de gids moet verbeteren. Ze is nog volop bezig en zal ons
de volledig verbeterde gids volgende week terug geven, dan kunnen wij nog één
keer nalezen en is hij klaar om gedrukt te worden.
2. We helpen Wilson met kits vol didactisch
materiaal:
Via
een geldinzamelactie van Annegreet en Gudrun, de studentes van vorig jaar,
wordt er op de ISPED momenteel hard gewerkt aan 10 kits vol didactische
materialen. Deze kits zullen gratis verdeeld worden over 10 scholen waarmee de
ISPED nauw samenwerkt.
De
kits bevatten de volgende zaken: 4 enhebrados, 2 taptanas, 1 tapatana maestro,
base 10, tangram, mapa del Ecuador, juego geométrico, gallina Tok, titere de media,
palo de lluvia y formador de lettras.
Wij maakten deze week etiketten voor op de
verpakking. Voor de aandachtige kijkers: onze namen worden vermeld op de
etiketten.
We staken alle veters in de enhebrados en pakten
ze in.
We werkten aan de tangrams. We trokken namelijk
alle lijntjes, zodat Wilson sneller kan zagen. Hij vond het te gevaarlijk om
ons zelf te laten zagen… .
3. We bereidden enkele lessen voor.
Ramiro
kwam deze week plots met het lumineuze idee dat wij volgende week les gaan
geven, we mochten zelf kiezen waarover en in welk leerjaar. De opdracht was:
maak 1 les samen en dan elk 1 les apart.
Ik
koos ervoor om een les muziek, de Trepak, te gaan geven aan het 6de
leerjaar. Zoë gaat een lesje schrijfdans geven aan het eerste leerjaar en samen
gaan we een les kinderdans geven aan het derde leerjaar.
Vandaag mochten we de les schrijfdans zelf al uittesten met de klas van Liz, de 'zus' van Zoë.
4. We aten FANESCA!
Vandaag mochten we de les schrijfdans zelf al uittesten met de klas van Liz, de 'zus' van Zoë.
4. We aten FANESCA!
Fanesca
is een typisch gerecht uit Ecuador, die enkel gemaakt wordt de week voor Pasen.
Het is een soort soep die bestaat uit 12 verschillende soorten granen, die
symbool staan voor de 12 apostelen, die gekookt worden in melk. Bij de soep
worden er allerlei kleine hapjes geserveerd: een gekookt ei, gebakken bananen,
kaas, gedroogde vis en koekjes. Naast fanesca zelf hoort er bij de maaltijd ook
‘arroz con leche’, dat is melk met rijst en rozijnen. Het doet mij een beetje
denken aan rijstpap, maar in een slappe versie.
Ik
kreeg het 2 keer voorgeschoteld, een keer in de ISPED en eens bij Toa thuis en
ik vind het erg lekker!
5. Ik bakte pannenkoeken.
Terwijl
Zoë dinsdag werkte aan de gids, bakte ik pannenkoeken. Ik maakte deeg op goed geluk, want een weegschaal hadden we niet en ik ging aan het bakken. Toen ik eindelijk al het deeg had gebakken, aten we lekkere verse pannenkoeken met vers fruit!
De
volgende dag nam ik de overgebleven pannenkoeken mee naar Toa thuis om ze aan
mij familie te geven. Ik moet zeggen ze waren behoorlijk onder de indruk van
het eten en keken er wat afwachtend naar. Het was voor hen iets compleet
nieuws, maar vonden het wel lekker.
Mijn werkweek zit er ook al weer op, tijd voor een weekendje Quito! We bezoeken namelijk de hoofdstad van dit o zo mooie land.
¡Ciao!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten