vrijdag 22 maart 2013

Mucho trabajo!


¡Hola!

En we hebben er alweer een werkweek opzitten, een week waarin veel gewerkt werd! We boekten veel vooruitgang en hebben ons nog geen seconde verveeld.

Wat hebben wij deze week bereikt:

1.    Onze gids rond coöperatief leren is af!

Op dinsdag bleven Zoë en ik op de ISPED slapen, want die gids MOEST af! Volgende week komt Debby al langs om te werken aan de gids van Annegreet en Gudrun, voor op de site van EducarEcuador en we moeten ook nog veel andere dingen doen… .
We werkten dus door tot 21u30 ’s avonds, wat erg lang is als je al van 7uur bezig bent, maar we raakten klaar!!!


Op woensdag gaven wij onze gids af aan Ramiro en de hij besliste dat Consvelita, de bibliothecaresse de gids moet verbeteren. Ze is nog volop bezig en zal ons de volledig verbeterde gids volgende week terug geven, dan kunnen wij nog één keer nalezen en is hij klaar om gedrukt te worden.

2.   We helpen Wilson met kits vol didactisch materiaal:

Via een geldinzamelactie van Annegreet en Gudrun, de studentes van vorig jaar, wordt er op de ISPED momenteel hard gewerkt aan 10 kits vol didactische materialen. Deze kits zullen gratis verdeeld worden over 10 scholen waarmee de ISPED nauw samenwerkt.
De kits bevatten de volgende zaken: 4 enhebrados, 2 taptanas, 1 tapatana maestro, base 10, tangram, mapa del Ecuador, juego geométrico, gallina Tok, titere de media, palo de lluvia y formador de lettras.


Wij maakten deze week etiketten voor op de verpakking. Voor de aandachtige kijkers: onze namen worden vermeld op de etiketten.



We staken alle veters in de enhebrados en pakten ze in.




We werkten aan de tangrams. We trokken namelijk alle lijntjes, zodat Wilson sneller kan zagen. Hij vond het te gevaarlijk om ons zelf te laten zagen… .



3.   We bereidden enkele lessen voor.

Ramiro kwam deze week plots met het lumineuze idee dat wij volgende week les gaan geven, we mochten zelf kiezen waarover en in welk leerjaar. De opdracht was: maak 1 les samen en dan elk 1 les apart.
Ik koos ervoor om een les muziek, de Trepak, te gaan geven aan het 6de leerjaar. Zoë gaat een lesje schrijfdans geven aan het eerste leerjaar en samen gaan we een les kinderdans geven aan het derde leerjaar.


Vandaag mochten we de les schrijfdans zelf al uittesten met de klas van Liz, de 'zus' van Zoë.





4.   We aten FANESCA!

Fanesca is een typisch gerecht uit Ecuador, die enkel gemaakt wordt de week voor Pasen. Het is een soort soep die bestaat uit 12 verschillende soorten granen, die symbool staan voor de 12 apostelen, die gekookt worden in melk. Bij de soep worden er allerlei kleine hapjes geserveerd: een gekookt ei, gebakken bananen, kaas, gedroogde vis en koekjes. Naast fanesca zelf hoort er bij de maaltijd ook ‘arroz con leche’, dat is melk met rijst en rozijnen. Het doet mij een beetje denken aan rijstpap, maar in een slappe versie.
Ik kreeg het 2 keer voorgeschoteld, een keer in de ISPED en eens bij Toa thuis en ik vind het erg lekker!




5.    Ik bakte pannenkoeken.

      Terwijl Zoë dinsdag werkte aan de gids, bakte ik pannenkoeken. Ik maakte deeg op  goed geluk, want een weegschaal hadden we niet en ik ging aan het bakken. Toen ik eindelijk al het deeg had gebakken, aten we lekkere verse pannenkoeken met vers fruit!


      De volgende dag nam ik de overgebleven pannenkoeken mee naar Toa thuis om ze aan mij familie te geven. Ik moet zeggen ze waren behoorlijk onder de indruk van het eten en keken er wat afwachtend naar. Het was voor hen iets compleet nieuws, maar vonden het wel lekker.

      Mijn werkweek zit er ook al weer op, tijd voor een weekendje Quito! We bezoeken namelijk de hoofdstad van dit o zo mooie land.

      ¡Ciao!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten