vrijdag 22 februari 2013

Een lesweek op de ISPED

Buenos días,
Buenas tardes,
Beunas noches,

Afhankelijk van wanneer je dit bericht leest, kies je er maar een aanspreking uit. Want na een maand in Ecuador heb ik duidelijk door dat het ten strengste verboden is om ‘buenos días’ (=goedendag) te zeggen na 13uur. Er zijn duidelijke dagindelingen die de aanspreking bepalen.

Ik ben er trouwens ook eindelijk uit hoe je een briefje naar mij kan sturen, dus hieronder het adres:
Toa Elena Guandinango Conejo – Kim Dewaele
Cotama – Sector Centro Atahualpa
Otavalo
Imbabura
ECUADOR

Niemand heeft nu nog een excuus om mij geen brief te schrijven. Ik ben al benieuwd wie de eerste zal zijn… .
Nuja, over tot de orde van de dag. De eerste lesweek na de vakantie zit erop, tijd voor een verslag.

Lunes 19/02: verdwaald!?
Ik dacht dat ik over deze dag niets meer te vertellen zou hebben, dat het beperkt ging blijven tot een blogbericht plaatsen, skypen en wat voor school werken. Dat was echter buiten Zoë gerekend, want zij stak mij op de verkeerde bus richting huis. Nogmaals bedankt!!! Ik wou rond 17uur naar huis vertrekken van bij Zoë en er waren ons al enkele bussen gepasseerd. Toen er eindelijk één stopte zei Zoë: ‘Ja, die is het. Tot morgen!’. En daar zat ik dan op een bus richting Cotacachi i.p.v. Otavalo, gelukkig heb ik de bussystemen hier al een beetje door.
Ik was zo slim om te blijven zitten tot aan de terminal van Cotacachi, ik ging er van uit dat ik daar eenvoudiger een andere bus zou vinden richting Otavalo. Dat was het geval, ik nam dan ook de bus richting Otavalo en iets na 18u30 kwam ik eindelijk thuis aan. Ik heb besloten hier maar niets over te vertellen tegen mijn familie, die zouden me anders nooit meer ergens alleen naar toe laten gaan. Het blijft mijn en jullie kleine geheimpje dat ik, ook wel een beetje door Zoë, voor de eerste keer ‘verdwaalde’ in Ecuador. Want heel even wist ik toch echt niet waar ik terecht was gekomen, gelukkig zijn de Ecuadoranen erg vriendelijk en behulpzaam.

Martes 20/02: clases!
Eindelijk terug les, ik was echt blij dat er vandaag terug les was en ik dingen kon bijleren. Versta me niet verkeerd, vakantie hebben en leuke dingen doen vind ik ook echt leuk. Maar ik kwam tenslotte naar Ecuador om dingen bij te leren over het onderwijs hier en dat gaat nu eenmaal gemakkelijker als je les hebt.
Ik had vandaag 3 blokken van 2 uur. Het eerste nieuwe vak was ‘Diseño Curricular 2’, een beetje te vergelijken met de algemene didactiek van in België. We hadden het over de 10 basiscompetenties in het leven en over onderwijs op macro-, meso- en microniveau.
Vervolgens had ik het vak ‘Políticas y legislación, derechas y deberes de los niños, niñas y adolescentes’, de inhoud van vandaag deed mij denken aan het vak MIP aan de Arteveldehogeschool. We bespraken de definitie van politiek en hadden het over democratie en autocratie. In het tweede deel van de les, na de pauze waarin ik lekkere aardbeien kocht, hadden we het over het begrip ‘deliberar’ (=beraadslagen, reflecteren).
De laatste les op de ISPED was ‘Didáctica de cultura estética: música’, hierin kwam zowel theorie als didactiek muziek aan bod. We bespraken de lesopbouw van een les waarin je een lied aanleert, maar er kwamen ook muzische definities en begrippen aan bod. Op het einde van de les kregen we een toets, ik heb praktisch alles overgeschreven van Toa en haalde zo 11/16. De toets ging over de theoretische begrippen: cultura, estética, música, didáctica, folklor, sonido en silencio; we moesten ook de 3 delen van het volkslied opsommen en het vervolgens volledig noteren, net zoals de hymne van de ISPED. De leerkracht had volgens mij wel door dat ik het niet zelf had opgelost, hoe kan ik die hymnes nu volledig vanbuiten kennen en foutloos neerpennen… .

Na de lessen gingen Zoë en ik eerst samen met de leerkrachten eten en gingen daarna naar Ramiro om onze voorlopige planning voor te stellen. We gaan dus nog tot eind deze week lessen meevolgen, maar blijven langer dan de andere studenten. Als zij om 13uur naar huis gaan, dan beginnen wij al aan het uitwerken van onze gids tot 15uur. Volgende week gaan we verschillende scholen bezoeken, maar ondertussen werken we ook al aan onze eigen gids. Het oorspronkelijke plan was om eerst verder te werken aan de gids van Annegreet en Gudrun (de studenten van vorig jaar), maar Ramiro heeft liever dat we daar mee wachten tot onze eigen gids af is. En zo beginnen Zoë en ik donderdag dus aan een volledig nieuwe gids over coöperatieve werkvormen, spannend!!!

 Na de bespreking vertrokken we richting Ibarra, want het is dinsdag = dansdag! Jaja, de eerste dansles zit er al op. Het was een korte les, want we waren te laat; we zijn al helemaal gewoon aan het Ecuadoraans omgaan met de tijd. We leerden vandaag de 5 basispassen: un-dos, raspadito, saltadito, crusadito, un-dos-tres en ook al enkele variaties op de basispassen. Ik vond het wel meevallen, Zoë had het wat lastiger met het ritme/patroon in sommige passen. Na de dansles terug de bus op richting Otavalo, terwijl we een heerlijk passievruchtijsje aten.


Miércoles 21/02: práctica

Tijd voor een dagje praktijk op escuela Florencio O’Leary in San Rafael. Dit is een klein schooltje in Ecuadoraanse termen, er zaten maar 28 leerlingen in de stageklas van Toa, een klas in el sexto nivel (=5de leerjaar). De dag begon rustig met een uitgebreide voorstelling van de stagiairs Toa en Alex, en een minder uitgebreide voorstelling van mezelf. Vervolgens stelden alle 28 leerlingen zichzelf voor, dit alles in het Spaans, soms zelf Kichwa.

Dan was het tijd voor het echte werk; de huiswerken werden verbeterd en daarna begonnen de lessen van de stagiairs. De eerste les was een les wiskunde van Alex, hij gaf les over de som van gelijknamige breuken. Het eerste wat mij opviel is dat alle lesvoorbereidingen hier handgeschreven zijn en er nergens een bordschema is aan toegevoegd, wat leidt tot erg onoverzichtelijke notities op het bord. De kinderen werkten flink mee, maar het viel duidelijk op dat lessen hier anders verlopen dan in België. Er is veel minder discipline, de kinderen beginnen snel te praten en ze letten lang niet allemaal op. Ook het wiskundig inzicht en het getalbegrip is bij sommigen een probleem, voor de som 6+2+7 moesten sommigen op hun vingers tellen, anderen konden dit zelf helemaal niet oplossen.
Vervolgens gaf Toa een les ‘Estudios Sociales’, het ging over crisis en zou bij ons een WO les geweest zijn. Het was een erg boeiende les, ze liet de kinderen een filmpje zien (met mijn laptop), daarna lazen ze een tekst en vervolgens gingen ze over tot groepswerk. Door de variëteit in werkvormen waren de kinderen duidelijk aandachtiger dan tijdens de les wiskunde.

 Na de speeltijd, die trouwens redelijk gelijkaardig verloopt aan die bij ons, want de kinderen gaan voetballen, touwtje springen, tikkertje spelen, … ; was het tekenles. De kinderen kregen als thema ‘el carnaval’ en begonnen te tekenen.
Ondertussen was er een soort van ‘medisch schooltoezicht’ in de klas, alles meisjes en alle jongens moesten elk in een aparte rij gaan staan en hun linker bovenarm vrijmaken. Zonder enige waarschuwing kreeg elk kind, midden in de klas een inenting.

Om wat te bekomen van de schrik, want sommige stonden echt te huilen in de klas, gingen we allemaal naar buiten en speelden we de rest van de voormiddag spelletjes. De jongens gingen allemaal voetballen, maar de meisjes waren erg geïnteresseerd in mij en ik leerde hen enkele woordjes Engels, terwijl zij mij Kichwa leerden. Vervolgens speelden we spelletjes die me aan de chiro deden denken, het was vaak met bijhorende liedjes en bewegingen.
Op het einde van de lesdag vroeg de leerkracht mij of ik volgende week een liedje wil aanleren in de klas en ook wat spelletjes van bij ons, ik ben me dus al mentaal aan het voorbereiden! Ideetjes zijn altijd welkom… .


Jueves 21/02: Kichwa

Opnieuw een lesdag op de ISPED, waarin er opnieuw nieuwe vakken werden voorgesteld. Het hoogtepunt van de dag was voor mij het vak Kichwa, deze les was het vooral een algemene inleiding, maar ik leerde ook al enkele woorden. Vandaag in de les leerden we de ‘saludos = napaykuna’ (=begroetingen). In dit vak gaat het niet enkel over de taal, maar ook de cultuur komt uitgebreid aan bod. Het lijkt mij een erg interessant vak, jammer dat we vanaf volgende week geen lessen meer volgen… .
De 2 andere vakken voor vandaag waren ‘Ética profesional’, waarin we het hadden over ethiek en moraal. En het vak ‘Gestión educativa’, wat dit vak precies inhoudt heb ik nog niet zo goed door, maar ik heb wel al begrepen dat de studenten vooral individueel aan een project gaan werken.

Ergens in de voormiddag werden we trouwens ook nog allemaal op de bus gestoken, we waren uitgenodigd door de politieschool iets verderop om naar hun toneeltjes te komen kijken. De toneeltjes werden opgevoerd door de studenten en gingen over maatschappelijke onderwerpen, zoals: drugs, corruptie, groepsdruk, … . Het was een erg interessante ervaring, heel erg grappig op sommige momenten.
 
Vandaag was trouwens ook dierendag, ik blijf maar jagen op die verdomde muis, die nu al 2 weken indringer speelt op mijn kamer. Want in Ecuador zet je je zelf over je grootste angsten heen, bijna dan toch... . De varkens waren vandaag ook ontsnapt, wat leidde tot een gigantische achtervolging met de hele familie en mijn 'papa' vond een mierennest in mijn kamer. Als dat geen feest is!


Viernes 22/02

En vandaag was dus de laatste lesdag van deze week, ik had als eerste vak opnieuw ‘Gestión educativa’ en ik denk dat ik het vak ondertussen beter begrijp. Het lijkt wel een mengeling van professionalisering en SOB. De studenten leren reflecteren op hun lesgeven en de problemen in de klas, maar ze gaan vooral dieper in op leerstoornissen en leerproblemen. Elke student kreeg vandaag zijn projectonderwerp en moet daar verder onderzoek naar doen, mogelijke onderwerpen waren: dyslexie, dyscalculie, motorische problemen, concentratiestoornissen, … .

Om 9uur was de les gedaan en werd de hele klas op de bus gestoken, wij waren uitgekozen om de begrafenis bij te wonen van een familielid van één van de lectoren. Blijkbaar gaat daar telkens een delegatie van lectoren en studenten naar toe en deze keer was mijn klas aan de beurt. Zo was het dus tijd voor begrafenis nummer 4 in Ecuador, dat zijn meer begrafenissen dan ik in België ooit heb bijgewoond. En wonder boven wonder, ik kan er steeds beter mee overweg.

Na de begrafenis hadden we nog een klein beetje les, didactiek beeld. Het was vooral een algemene inleiding en we hebben nog niet echt leerstof gezien, het ging meer over de doelen en verwachtingen. De les was vroeger gedaan en ik ging wat werken in het kamertje op de ISPED, dat was alvast het plan. Het internet op de ISPED laat het echter al 2 dagen na elkaar afweten, waardoor Zoë en ik bitter weinig hebben kunnen werken aan ons project.

Om 15uur waren we klaar om met de bus naar huis te gaan en tot overmaat van ramp bleek de bus al een eindje weg te zijn. Dan maar naar huis met de gewone bus! Zoë en ik stapten af in Otavalo en vooral Zoë haar dag werd goedgemaakt door de bank, want het lukte haar eindelijk om geld af te halen.
En nu zit ik hier een blogbericht te typen voor jullie, zodat iedereen een beeld heeft van het reilen en zeilen in Ecuador. Ik kijk alvast uit naar het komende weekend, morgen nog eens naar Plaza de Ponchos en zondag de Imbabura beklimmen met mijn familie!

 
Ciao! Hasta luego!
Kim
 
PS: Sorry dat ik nooit foto's op mijn blog toevoeg, om een of andere reden lukt het mij echt niet. Ik hoop dat ik de meeste mensen tevreden kan houden met de foto's op facebook.

4 opmerkingen:

  1. Foei zus, spieken... Zo heb ik het je niet geleerd! Zullen deze week es kijken voor een brief. Veel plezier , dikke knuf mam & de zussen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoi van noa ik mos je en zeg een keer dat je memist en niet annais doei doei

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En zus waar blijven de foto's? Kijken er naar uit. Ziet er allemaal fantastisch uit... Vanavond skypen? Knuf, ly mam x

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mama, wat verwacht je dan, dat ik het volkslied enzo volledig vanbuiten kan noteren... De foto's staan ondertussen online, skype straks is goed.
    En ik mis Noa ook!!! Maar ze heeft geen fb om haar te zeggen dat ik haar mis... Ly, Kim

    BeantwoordenVerwijderen